Дельфіна Ертановська
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-6230-8244
Університет інформаційних технологій та менеджменту в Жешуві (Жешув, Польща)
del_ [email protected]
УДК: 070:[741.5:355.1-048(477)”19″
DOI: https://doi.org/10.37222/2786-7552-2024-5-10
ВОЄННА ПРОПАГАНДА – АГІТАЦІЙНІ КАРИКАТУРИ В ПРЕСІ: ІСТОРІЯ ТА СУЧАСНІСТЬ
Творці пропаганди використовують усі доступні їм на сьогодні інструменти та технологічні досягнення. Одним із таких інструментів є візуальна комунікація. Багато досліджень з візуальної пропаганди зосереджені на кінематографі та анімаційних фільмах, але варто уважніше придивитися до розвитку воєнних карикатур. Мета статті – проаналізувати й охарактеризувати агітаційні карикатури на прикладах історії та сучасності як вид пропаганди війни та елементи тактики гібридної війни. Поряд із воєнними плакатами вони є однією з перших форм візуалізації воєнної пропаганди. Карикатури з’явилися разом із розвитком друкованої преси і досі присутні як у паперовій, так і у цифровій формі. Карикатури є формою політичного коментарю, але вони також можуть бути інструментом пропаганди. З розвитком технологій та Інтернету до цієї форми приєдналися і меми. У статті проаналізовано значення різних видів візуальної комунікації, а саме графічної форми комунікації – малюнки, графіка у пресі, карикатури та меми в Інтернеті. Узагальнено віхи роз[1]витку форм візуальної комунікації від наскельних малюнків до графічних зображень в Інтернеті. Згадано найновіші публікації, які досліджують зростаючий вплив візуальних засобів масової інформації в сучасному суспільстві. Розглянуто карикатури як вид пропаганди війни на прикладах історії та сучасності. Проаналізовано образи, сюжети та персонажі політичних карикатур та мемів, підкреслено зростання використання графічних програм для створення цифрової графіки. У центрі уваги – історичні приклади з Першої та Другої світових воєн, сучасної російської агресії проти України 2014 р. та повномасштабного вторгнення Росії в Україну 2022 р. Також висвітлена роль у цій сфері мемів – явища сучасної популярної культури. Карикатури і меми також розглянуті як елемент тактики гібридної війни. У висновках наголошено, що з розвитком технологій графічна форма комунікації стала одним з інструментів пропаганди війни, карикатури і меми воєнної тематики є елементом гібридної війни, одним з найефективніших методів впливу на моральний дух реципієнта.
Ключові слова: пропаганда, карикатури, меми, преса, війна.