Українська English

Юрій Фінклер
ORCID ID: /https://orcid.org/0000-0002-7151-7440
доктор філологічних наук, професор
Галицький фаховий коледж імені В’ячеслава Чорновола
(Тернопіль, Україна)
[email protected]


DOI: https://doi.org/10.37222/2786-7552-2023-2-14
ЗАСОБИ МАСОВОЇ КОМУНІКАЦІЇ ТА ІЄРАРХІЯ СУСПІЛЬСТВА: ЧИННИКИ ВЗАЄМОДІЇ

Розглянуто механізми взаємодії засобів масової комунікації та ієрархії суспільства. З’ясовано, що в результаті дії механізмів масовокомунікаційних ефектів і контрефектів суспільство стикається з подвійним процесом. Можливість персоналізованого інформаційного потоку, яку пропонують цифрові медії, надає широкий простір для непривілейованих соціальних груп з метою вибору медіаконтенту, який відповідає їхній власній конструкції реальності. Середовища в цьому контексті суттєво сприяють зміцненню гетерархічних рис суспільства та семіотичної сили кожного представника аудиторії проти смислів, дозволених зверху. Однак досліджено й обставини, за яких ця явно демократична характеристика масовокомунікаційної практики призводить до того, що демократизовані соціальні групи стають дедалі більшими і стикаються лише з таким комунікаційним контентом, який відповідає філософії та очікуванням своєї групи чи свого середовища. Цей світогляд, опосередкований засобами масової комунікації, перетворений на реальну конструкцію свого середовища, містить небезпеку, оскільки він не обумовлює навички, за допомогою яких інші кластери соціуму, що  по-іншому позиціонуються в соціальній ієрархії, можуть отримати світоглядний досвід цієї соціальної групи і навпаки. Стверджується, що у цьому сенсі засоби масової комунікації можуть відігравати суттєву роль у створенні соціальної нерівності ієрархічної структури суспільства.

Ключові слова: ієрархія, кластер, комунікація, контент, медії, соціум, суспільство.

Повний текст


Література

  1. Потятиник Б. Ще ніколи не вдавалося затримати новий медіум. URL: https://zbruc.eu/node/115159.
  2. Трачук Т. Специфіка застосування у ЗМІ технологій маніпулювання суспільною свідомістю. Грааль науки. 2022. № 18–19. С. 277–284.
  3. Фесенко А., Чорна В., Бондарець Б. Прикладні медіатизовані комунікації: спроба концептуалізації. Габітус. Спеціальні та галузеві соціології. Чорноморський національний університет імені П. Могили. 2022. Вип. 36. С. 40–47.
  4. Bail Chris. Breaking the Social Media Prism: How to Make Our Platforms Less Polarizing. Princeton University Press, 2021. 240 p.
  5. Jensen Klaus Bruhn. Media convergence: The three degrees of network, mass, and interpersonal communication. New York Routledge, 2020. 210 p.
  6. Lievrouw Leah. Alternative and Activist New Media. Oxford. Polity, 2023. 200 p.
  7. McLuhan Marshall. The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man Toronto University of Toronto Press, Scholarly Publishing Division, 1962. 294 p.
  8. Nielsen Rasmus Kleis, Ganter Sarah Anne. The Power of Platforms: Shaping Media and Society. Oxford University Press, 2022. 272 p.
  9. Silverstone Roger. Media and Morality: On the Rise of the Mediapolis. Cambridge. Polity, 2006. 224 р.