DOI: https://doi.org/10.37222/2524-0315-2021-13(29)-20
Ольга Осадця, канд. мистецтвознавства, старший науковий співробітник відділу наукового опрацювання творів образотворчого та музичного мистецтва Інституту досліджень бібліотечних мистецьких ресурсів ЛННБ України ім. В. Стефаника
Мова статті — українська
ПОЕЗІЯ ОЛЕКСАНДРА ОЛЕСЯ В МУЗИЧНІЙ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ЯКОВА СТЕПОВОГО (на прикладі вокального циклу «Пісні настрою»)
Анотація:
Охарактеризовано драматургічні, формотворчі і музично-виразові засоби у вокальному циклі українського композитора Якова Степового (1883–1921) «Пісні настрою» на вірші Олександра Олеся. Підкреслено, що пісенність як прикметна риса обдарування композитора визначає ладово-інтонаційний стрій його творів, природу тональних і гармонічних зв’язків, прийоми розвитку, побудови і розгортання структур, специфіку інструментальної фактури.
Ключові слова: Яків Степовий, Олександр Олесь, композитор, поезія, романс, інтерпретація, образ, мелодика, фортепіанний супровід.
Список пристатейної літератури:
1. Булат Т. Яків Степовий. Київ : Муз. Україна, 1990. 79 с. (Творчі портрети українських композиторів).
2. Булат Т. П. Український романс. Київ : Наук. думка, 1979. 316 с.
3. Грінченко М. Яків Степовий : критико-популярний нарис : з портретом композитора, нотними зразками та списком його творів. Харків : Держ. вид-во України, 1929. 39 с.
4. Димченко С. Яків Степовий в історичному часі української музичної культури. Нова педагогічна думка. 2018. № 4 (96). С. 149–152.
5. Коменда О. І. Федір Якименко та Яків Степовий. Коменда О. І. Універсальна творча особистість в українській музичній культурі : дис. … д-ра мистецтвозн.: 17.00.03 / Нац. муз. академія України ім. П. І. Чайковського, М-во культури, молоді та спорту України. Київ, 2020. 519 с. URL: https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/komenda-dysertatsiya-2.pdf.
6. Лісун І. В. Неоромантичні стильові риси в українській камерно-вокальній музиці першої третини ХХ ст. на вірші О. Олеся. Мистецтвознавчі записки / М-во культури і туризму України, Держ. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. Київ : Міленіум, 2007. С. 65–71.
7. Мартиненко О. До історії музичної спадщини Миколи Лисенка (Владислав Ідзіковський і Андрій Шептицький). Записки Наукового товариства ім. Шевченка. Львів, 1993. Т. 226 : Праці музикознавчої комісії. С. 265–268.
8. Музика до творів О. Олеся Я. Степового: Ор. 6. [Київ ; Лейпциг] : Україна. Ч. 6. 30 с.
9. Радишевський Р. П. Журба і радість Олександра Олеся : передмова. Олесь О. Твори : в 2 т. Київ : Дніпро, 1991. Т. 1 : Поетичні твори / [упоряд., автор передм. та прим. Р. П. Радишевський]. С. 5–47.
10. Рудницький А. Українська музика : іст.-критич. огляд. Мюнхен : Дніп¬рова Хвиля, 1963. 406 с.
11. Степанченко Г. В. Я. С. Степовий і становлення української радян¬ської музики. Київ : Наук. думка, 1979. 113 с.
12. Степовий Я. Ні, не співай мені пісень веселих. [Рукопис]. Сл. Олесь Олександр. Ор. 6, № 9. [Голос в супр. фп.]. (35,5 × 26,5), 2 арк.; [1913]; [чорне чорнило]. Арк. 1: Пісні настрою ׀ Слова О. Олеся ׀ муз. Я. Степового ׀ 1 […] Ні, не співай мені пісень веселих. Написи: на тит. арк. зверху: «Обложка при [ссм]»; арк. 1 зв.: Артісту Императорск. Театрів ׀ Івану Олексієвічу Алчевському; вкінці арк. 1 зв. дата: Copyright 1913 by Leon Idzikowski. Kief. Штамп: [Книгозбірня] «Студіону» у Львові // ЛННБ України ім. В. Стефаника. ІДБМР. 418 рукоп.
13. Фільц Б. Гармонія солоспіву. Київ : Наук. думка, 1979. 190 с.
14. Чернова І. В. Від первісного до синтезованого синкретизму: синтез мистецтв у творчості Олександра Олеся. Вісник Запорізького держав¬ного університету. Філологічні науки. 2001. № 1. С. 134–139.